Vizuális kommunikáció hagyományos és digitális képi eszközökkel az 1.-8. osztályban
Az érvényes tantervek vizuális kultúra fejezeteinek elemzése során megállapítottuk, hogy az alkotásra és befogadásra bontott tantervi szabályozás a kommunikáció tranzaktív, azaz adó-vevő- típusú kommunikációs felfogásnak felel meg, amely ma már nem fogadható el, hiszen nem tartalmazza a társadalmi dinamizmusokat. Úgy véljük, a vizuális nevelésre célzott műveltségterületnek (és az így létrehozott vizuális nevelési tantárgyaknak) ma a participációs felfogású vizuális kommunikációs felfogást kellene tükrözniük. Ritka kivételektől eltekintve a képek nem típusokba csoportosítva, hanem komplex együttállásokban vesznek részt az ember életében, kommunikatív létében. Az élethelyzet – nevezhetjük problémának is – mintegy magához gyűjti az általa igényelt vizuális alkotásokat és együttesbe szervezi őket.
Fejlesztési célok
- Biztonság a kommunikációs folyamatok világában
- A vizuális közlemények fogadása, megértése, elemzése, kritikus álláspont elfoglalása
- Vizuális közlések fogalmazása, alkotása a kontextusnak megfelelő formában, csatornán
- Tájékozottság a vizuális kommunikáció műfajaiban, szövegfajtáiban, a társadalomban betöltött szerepét illetően
- Érdeklődés felkeltése a vonatkozó egyéni, társadalmi, környezeti problémák iránt.
- A kezdemémyezőkészség erősítése, alkotó, cselekvő magatartás támogatása
- Együttműködési képesség, és empátia erősítése
- A kommunikátor (újságíró, tévébemondó, blogger) szerepmodelljének átélése
Tartalmak (közműveltségi tartalmak)
Alkotótevékenység: Tárgy és térábrázolás látszati és vetületi képben, jelalkotás, szimbólumképzés, grafikai terv készítés, szövegkép tipográfiai formálás hagyományos és digitális formában.
Befogadó tevékenység: Látványok, ábrázolási konvenciókban készült munkák elemzése, értékelése.
Területek
Papír alapú: infokommunikáció köztereken, grafikonokban, térképeken, stb.
Digitális: infokommunikáció virtuális terekben, interneten.
Kompetenciák (fejlesztési feladatok)
- Vizuális befogadó készség, látványértelmezés és ábraolvasás
- Vizuális kifejezőkészség, rajzkészség, tervezői ismeret, jel és szimbólumalkotás
- A síkbeli és térbeli vizuális megjelenítő, kifejező eszközök adekvát használata (17)
- Problémaérzékenység
- Fantázia, kreativitás, probléma megoldás
- Ítélőképesség
- Önállóság, autonómia
- Térszemlélet
- Formaérzék
- Anyagalakítás, eszközhasználat
A képességlista a magyar Vizuális Képesség Referenciakeret alapján készült (Kárpáti & Gaul 2011)
Tervezett módszerek
Munkaforma: differenciált egyéni feladatmegoldás, és főként kiscsoportos munka. (Participációs helyzetelemzés, tervezés, alkotás, együttműködés)
Tevékenység: társadalmi színtereken életszerű helyzetek feldolgozása, problémaközpontú projekteket tervezünk a hagyományos feladatok mellett Az elemző tevékenység látványok, szövegek egyedi elemzésétől a termék - reklám - cégarculat komplex analízisig terjed.