A Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete (MROE) és az MTA-ELTE Vizuális Kultúra Szakmódszertani Kutatócsoport havonta megrendezett szakmai találkozója, a Vizuális Mesterpedagógus Műhely (VIMM) minden, a tantárggyal kapcsolatos hazai és nemzetközi újdonság iránt érdeklődő pedagógust vár. Az 5 kredit értékű továbbképzésnek megfelelő VIMM összejöveteleket havonta egyszer, szombati napon, 10:00-13:30-ig tartjuk Budapesten, legtöbbször a Deák17 Gyermek és Ifjusági Művészeti Galériában (www.deak17galeria.hu ).

A vizuális nevelés hazai és nemzetközi modelljei, tantervi innovációs programjai, képességkutatási eredményei jelentkező műhelyben előadások, beszélgetés és tehetséges fiatalok műveinek közös megtekintése egyaránt szerepel.

A VIMM Facebook oldala: https://www.facebook.com/groups/mroevimmm/

Az alábbi listán a 2015 szeptmeberétől működő szakmai közösség minden összejövetele szerepel, a weben megosztott közleményekhez vezető hivatkozásokkal. Mindig a legutolsó találkozó van legfelelül.

 

VIMM 32 A GYIK KÉPES OLVASÓKÖNYV és SELYEM ÚTITÁRS

Eplényi Anna: Könyvbemutató GYIK KÉPES OLVASÓKÖNYV [LINK]

Eplényi Anna, Kárpáti Gergely, Schmidt Gertrúd: Könyvbemutató SELYEMÚTI-TÁRS [LINK]

Eplényi Anna, Schmidt Gertrúd: LEGENDÁS LÉNYEK – KÉPZELT ÁLLATOK // Állatvilágról nagyoknak! Gyakorlat-orientált előadás [LINK]

Varga Virág, Kovács Réka: PONT- PONT BOTANIKA: Növényvilágról kicsiknek! Gyakorlat-orientált előadás. [LINK]

 

VIMM 31 2020.február 1. OKOSTANKÖNYV

Az Új Köznevelés különszáma az Okostankönyvekről. [LINK]

A Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria felvétele az eseményről: [LINK]

Törőcsik Katalin: A projekt rövid bemutatása: a digitális Vizuális kultúra tankönyvek fejlesztésének célja, a koncepció és a leckeséma összefoglalása.

Zsembery Borbála: Vizuális kultúra 7. tankönyv 1. „Találd ki magad felnőttként!” című leckéjének bemutatása.

Szerecz György: Vizuális kultúra 7. tankönyv 11. „Virág vagy gaz?” című leckéjének bemutatása.

Dani-Pallósi Ágnes: Vizuális kultúra 7. tankönyv 17. „Hol laktak ők?” című leckéjének bemutatása.

Paál Zsuzsanna Vizuális kultúra 7. tankönyv 21. „A műalkotások megváltoztatják a tereket” című leckéjének bemutatása.

Egy alkotófeladat megvalósítása a 13. „Nagyvadak közelről” című leckéből: a "Kihalt állatok memóriajáték" elkészítése csoportmunkában

(A fejlesztés az Oktatási Hivatal Digitális Tankönyvfejlesztési Osztályán zajlik, az EFOP-3.2.2-VEKOP/15-2016-00001 számú, „A köznevelés tartalmi szabályozóinak megfelelő tankönyvek, taneszközök fejlesztése és digitális tartalomfejlesztése” című projekt részeként.)

 

VIMM 30 2020. január 18. MESTERKURZUS 1. a kiváló tanáraink életművét bemutató sorozat első darabja

Szávai István: Vizuálpedagógiai kapcsoskönyv. [LINK]

Hadas Miklós interjúja Szávai Istvánnal, Replika, 2002, 47-48. szám. [LINK]

Kádár-Csomor Gábor: Digitális eszközök a vizuális kultúra órákon. [LINK]

 

VIMM 29 TÁJ / KERT / MŰVÉSZET - A táj és a kert a gyermekek művészeti nevelésében

A programot Dr. Eplényi Anna, egy. docens, tájépítész rajz szakos tanár, a GYIK-Műhely vezetője tartotta.

Eplényi Anna: Bemutató - összeállítás kertművészeti alkotásokból [LINK]

Eplényi Anna: Művészi tereprendezés - kreatív tájplasztikák  [LINK]

Eplényi Anna - Christian-Oláh Brigitta: A művészeti oktatás szerepe és módszere ma a tájépítész képzésben [LINK]

 

VIMM 28 2019. november 16. Fővárosi Rajzverseny – 2020

Kárpáti Andrea, az MTA-ELTE Vizuális Kultúra Szakmódszertani Kutatócsoport vezetője: A vizuális kommunikációs képesség: közlés képekben, 6-14 éves korig. [LINK]

Garamvölgyi Béla: A munkacsoport bemutatása; 2019. FRV – visszapillantó; elemzések, tapasztalatok. [LINK]

Bognár Petra: 1. és 2. korcsoport témái, feladatai.  [LINK]

Dezső Ilona: 3. és 4. korcsoport témái, feladatai. [LINK]

Garamvölgyi Béla: 5. és 6. korcsoport témái, feladatai. [LINK]

Hemrik László, Magyar József: Verseny a Ludwig Múzeumban – a III. kategória versenyének bemutatása. [LINK1] [LINK2]

 

VIMM 27 2019. szeptember 21: Művészetterápia

Kiss Virág Művészetterápia, művészeti facilitáció, a művészetalapú módszerek palettája [LINK]

Platthy István:  „Csillagbölcső” – A születés témájának művészetterápiás feldolgozása népi motívumok segítségével [LINK1] [LINK2]

Kárpáti Andrea Autisták vizuális nyelve: tehetség vagy tünet? [LINK]

Hortoványi Judit workshopja [LINK]

 

VIMM26, 2019. április 27: Tér – mozgás – játék

Kárpáti Andrea:  A nagy „A” a STEAM modellben: természettudomány, informatika, matematika integrációja a vizuális művészetekkel  [PDF]  
Az előadás videó felvétele

Konok Tamás festőművész és Vásárhelyi Tamás biológus előadása: tudománykommunikációs játékok, amelyeket festmények ihlettek [PDF1] [PDF2]
Az előadás videó felvétele

Kondor Boglárka múzeumpedagógus, tárlatvezető, tudománykommunikátor: Mezőgazdaság a művészetben: példa a STEAM modellre [PDF]
Az előadás videó felvétele 

Vásárhelyi Tamás: Arany és Petőfi bogarai. Tudományos-művészeti workshop, amelyben kipróbálhatjátok a Konok Tamás festményeihez készült játékokat is.

 

VIMM 25, 2019. február 16: Múzeum egy bőröndben: egy német múzeumpedagógiai módszer bemutatása.

Jutta Ströter-Bender előadása: Approaching MoW with Arts Education Projects [LINK]

Jutta Strötter-Bender: Museum coffers communicating cultural heritage and historical childrens and youth drawings [LINK]

 

VIMM 24, 2019. január 26: A népművészet helye a NAT vizuális kultúra fejezetében

1. Fogalmak 

• Gaul Emil: A népművészet fogalma. Népművészet az európai tantervekben. A tartalom helye a NAT-ban. Milyen műveltségkép lebeg előttünk? Mit hoz a jövő? [LINK]

2. Ez is néprajz, népművészet

• Joó Emese etnográfus, múzeumpedagógus: Paraszt emojik a tulipántos ládán. Népművészet a néprajzi jelenkutatásban és jelenoktatásban. 

• Platthy István: A népművészet szerepe a személyiségfejlődésben: Az archetípusok alkotó elsajátítása a néprajz közvetítésével [LINK1] [LINK2]

3. Eredményes néprajz alapú oktatás

• Kardos Mária főiskolai tanár ELTE TÓK: Kézművesség-kerámiakészítés - a népművészet tanításának egy formája 

• Karácsony Molnár Erika Apor Vilmos Főiskola: Hon- és népismeret, hagyományismeret tanítás az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán

 

VIMM 23, 2018. december 1: A kortárs művészet múzeumpedagógiája:

Kaposi Dorka galériavezető, Deák17 Galéria: Világjáró családok közössége a Deák 17 Galériában [LINK]

Szabics Ágnes múzeumpedagógus, Budapest Galéria: Múzeumpedagógiai programok a Budapest Galériában [LINK]

Somogyi-Rohonczy Zsófia doktorandusz, múzeumpedagógus, Ludwig Múzeum: Egy téma három nemzet kamaszainak - nemzetközi képzőművészeti pályázat a Ludwig Múzeumban [LINK]

Juhász Litza, a Szépművészeti Múzeum és Turcsányi Lilla, a Vasarely Múzeum múzeumpedagógusa vezetésével workshop: Kortárs művészet a múzeumban.

 

VIMM 22, 2018. október 6: Tehetségfelismerés és tehetséggondozás

Kárpáti Andrea: Digitális és hagyományos képi nyelv az új NAT-ban - a vizuális és informatikai kultúra szinergiája [LINK]

Gaul-Ács Ágnes, az ELTE NDI doktorandusza: Tehetség modellek és a vizuális tehetség vizsgálati módjai [LINK]

Póczos Valéria, a MOME doktorandusza: Tervezői gondolkodásmód – az abduktív gondolkodás szerepe a közoktatásban [LINK1] [LINK2]

Garamvölgyi Béla: A Fővárosi Komplex Rajzverseny I. és II. kategória versenyének rövid bemutatása, értékelési rendszerének újdonságai. Az első és második korcsoport témái, feladatai: „Ha mi műalkotások lennénk…” és „Tervezzetek maszkot…” [LINK]

Dezső Ilona: Negyedik és ötödik korcsoport témái, feladatai: „Papírrepülő” és „Térből térbe” [LINK]

Balogh Imola: Harmadik és hatodik korcsoport témái, feladatai: „Művészház” és „Újra gondolva” [LINK]

Hemrik László, Magyar József: Verseny a Ludwig Múzeumban – a III. kategória versenyének bemutatása [LINK1] [LINK2]

 

VIMM 21: InSEA Európai Regionális Konferencia Helsinkiben

Szentandrási Dóra: Az Alvar Alto egyetem építész szemmel- középpontban a közösségi terek.

Póczos Valéria: Design Thinking [LINK]

Gaul Emil: A kompetencia kortárs felfogása a vizuális és művészeti nevelésben [LINK]

Paál Zsuzsanna: Kortárs képzőművészet és épített környezet, Helsinki 2018 [LINK]

Klima Gábor: Technológiai innováció és "digitális trendek" a vizuális kultúra tantárgy tanmenetiben nemzetközi példák alapján (a 2018-as helsinki INSEA előadásaiban). [LINK]

Kárpáti Andrea: "Nemzetközi trendek a művészetpedagógiában és az új NAT tervezet"

 

VIMM 11, 2017. február 25: A kortárs képzőművészet tanítása

Beke László PhD, művészettörténész, tudományos főmunkatárs, MTA BTK Művészettörténeti Kutatóintézet: Kortárs képzőművészeti irányzatok

Nagy Imre DLA, szobrászművész, egyetemi docens, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Geisbühl Tünde művésztanár, Budapest XXI. Kerületi Kölcsey Ferenc Általános Iskola, és Wrobel Péter, Forrai Művészeti Szakgimnázium: Kortárs képzőművészet a Vizuális kultúra órán - Pedagógiai koncepció, módszerek, projektek a kortárs művészet által kínált nevelési – oktatási szituációk feltárásának érdekében. Beszámoló az MTA-ELTE Vizuális Kultúra Szakmódszertani Kutatócsoportja "Moholy-Nagy Vizuális Modulok - a 21. század képi nyelvének tanítása" című projektje 4. csoportjának munkájáról

Geisbühl Tünde, Pók Tímea és Balanyi Rita művésztanárok, Szent László Gimnázium :  Csoportos műhelymunka: Tervezzünk kortárs művészeti projektet, feladatsort adott témák, vizuális problémák és kortárs alkotások komplex feldolgozására!  Előadások, közlemények itt: [LINK]

 

VIMM 10, 2017. január 25: eDIA: kompetencia alapú online értékelő környezet, vizuális feladatokkal. Előadások, közlemények itt: [LINK]

 

VIMM 9, 2016. november 26: Rajzversenyek: Fővárosi Rajzverseny a Budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium és Művészeti Verseny a Ludwig Múzeum szervezésében, interaktív zsűrizéses bemutatóval, a verseny történetére való visszapillantással és a jövőjéről szóló tervekkel. Előadások, közlemények itt: [LINK]

 

VIMM 8, 2016. május 8: InSEA – a Vizuális Nevelés Nemzetközi Szövetsége 2016-os konferenciája Bécsben: magyar és nemzetközi témák összefoglalója. Előadások, közlemények itt: [LINK]

 

VIMM 7, 2016. október 15: Múzeumi tanulás - a Magyar Nemzeti Galéria GYIK Máhelye, a Műcsarnok és a Budapest Galéria gyermek és ifjusági programjai. Előadások, közlemények itt: [LINK]

 

VIMM 6, 2016. április 16: Multimédia, intermédia a művészetben és a művészetpedagógiában. Előadások, közlemények itt: [LINK]

 

VIMM 5, 2016. március 19: Színek a művészetpeden és a művészetpedagógiában: alkotás, befogadás, értelmezés. Előadások, közlemények itt: [LINK]

 

VIMM 4, 2016. január 30: Térszemlélet: érzékelés, értelmezés, alkotás, elemzés. Előadások, közlemények itt: [LINK]

 

VIMM 3, 2015. november 28: Az ELTE – MROE Vizuális Képességkutató Csoport bemutatkozik. Előadások, közlemények itt: [LINK]

 

VIMM 2, 2015. október 16: Az Európai Vizuális Műveltség Keretrendszer és a kapcsolódó magyar képességkutatások. Vizuális nevelés Ausztriában. Előadások, közlemények itt: [LINK]

 

VIMM 1: 2015 szeptember 11: Tanulmányi verseny a KAPTÁR Ifjúsági Vizuális Művészeti Műhelyarchívumban. Vizuális nevelés Finnországban: tanterv, értékelési rendszer, innovatív projektek. Előadások, közlemények itt: [LINK]